روابط فراملی میان بازیگران مؤثر بر اسلامهراسی در اروپا
گزارشی با عنوان «صنعت اسلامهراسی» در كانادا منتشر شده است كه نشان دهنده تاثیر برخی شبكه ها بر گسترش اسلام هراسی در این كشور و سراسر اروپاست.
روابط فراملی میان بازیگران مؤثر بر اسلامهراسی در اروپا
گزارشی با عنوان «صنعت اسلامهراسی» در كانادا منتشر شده است كه نشان دهنده تاثیر برخی شبكه ها بر گسترش اسلام هراسی در این كشور و سراسر اروپاست.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد كه چه شبكه هایی اسلامهراسی را تحت تأثیر قرار داده و از آن حمایت مالی كرده اند،زیرا این مسئله اكنون به یك بخش فراملی تبدیل شده است
«جاسمین زین»، استاد جامعه شناسی، دین و فرهنگ و استاد مطالعات اسلامی در دانشگاه «ویلفرد لویر» در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت كه «صنعت اسلام هراسی» تنها در ایالات متحده 1.5 میلیارد دلار بازار دارد.
زین و تیمش با بیان اینكه این بازار توسط 39 سازمان مستقر در آمریكا هماهنگ می شود، گزارش 127 صفحه ای در این زمینه را در چهار سال به پایان رساندند.
زین در این باره گفت: شبكه های اسلام هراسی فراملی هستند. آنها فقط در كانادا یا ایالات متحده نیستند. بودجه زیادی برای این صنعت از ایالات متحده تامین می شود و برخی از مطالعات در آنجا نشان می دهد كه در كل بازار 1.5 میلیارد دلاری برای صنعت اسلام هراسی وجود دارد.
به گفته زین برخی از این حمایت ها تبلیغات ضد اسلامی را ترویج می كنند و این روند در كانادا نیز نفوذ كرده است.
زین با اشاره به اینكه آنها نتوانستند همان تحقیقات انجام شده در ایالات متحده را در كانادا انجام دهند زیرا اجازه دسترسی به انواع اسناد مورد نیاز را نداشتند، گفت كه حمایت از «صنعت اسلام هراسی» در كانادا نیز جایگاه خود را پیدا كرده است.
او همچنین به روابط فراملی میان بازیگران مؤثر بر اسلامهراسی در اروپا و جاهای دیگر اشاره كرد و افزود كه چنین روابطی همچنین قدرت این شبكهها را تقویت میكند و به آنها اجازه میدهد اطلاعات نادرست خود را به مراتب گستردهتر پخش كنند.
زین با استناد به گزارش خود تایید كرد كه رسانه ها یكی از بازیگران اصلی «صنعت اسلام هراسی» هستند.
او گفت كه رسانه ها و تاثیرگذاران بر اسلام هراسی در كانادا به «تالارهای رسانه ای راست افراطی» كمك می كنند و از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای حرفه ای كردن و كسب درآمد از تبلیغات و تعصب خود استفاده می كنند.
زین در ادامه با توضیح اینكه «پیادگان» یكی دیگر از بازیگران اصلی «صنعت اسلام هراسی» هستند، گفت: آنها گروههای راست افراطی، ناسیونالیست های سفیدپوست ، نئونازی ها و تحریككنندگان پشت سر آنها هستند كه در تبلیغ ضد مسلمانان فعال هستند.
او گفت: گروههای قدرت نرم با ترویج كمپینهای ضد مسلمانان برای دستیابی به اهداف سیاسی، ایدئولوژیك و مذهبی خاص كه خرده فرهنگهای اسلامهراسی را به پیش میبرند در ذهن افراد نفوذ می كنند.
زین همچنین از وجود جاسوس های بومی خبر داد كه روایتهای اسلامهراسی و تئوریهای توطئه را ایجاد و تایید میكنند
بازیگران اصلی دیگر اتاقهای فكر و كارشناسان امنیتی تعیینشده و همچنین شخصیتهای سیاسی هستند.
او افزود: آنها «پوشش سیاسی» را برای كمپین های اسلام هراسی فراهم می كنند.
طبق این گزارش، اندیشكدهها و كارشناسان امنیتی منتخب یك گروه كارشناسی را برای ترویج نظریههای توطئه اسلام هراسی ایجاد كرده اند كه مسلمانان را بهعنوان رادیكالهای بالقوه و تهدیدهای امنیت ملی معرفی میكنند.
در این گزارش آمده است: بازیگران صنعت اسلامهراسی توسط سیاستمدارانی تقویت و فعال می شوند كه روایتها و سیاستهای اسلامهراسی را به عنوان بخشی از اكوسیستم گستردهتر كه زمینه را برای نژادپرستی اسلامهراسی فراهم میكند،ترویج می كنند.
زین تاكید كرد كه صنعت اصطلاحی است كه برای نشان دادن ماهیت سازماندهی شده گروه های اسلام هراسی استفاده می شود كه گرد هم آمده اند و به طور هماهنگ برای ایجاد تبلیغات با هدف سازماندهی كمپین هایی برای ترویج اسلام هراسی و نژادپرستی ضد مسلمانان كار می كنند.
وی با اشاره به اینكه صنعت اسلام هراسی كانادایی در این كشور ریشه دوانده است گفت كه این صنعت در كانادا نیز به منصه ظهور رسیده است.